I regeringens sundhedsreform peges der på, at kassetænkning mellem regioner og kommuner skaber barrierer for gode forløb. Flere opgaver flyttes derfor fra kommunerne til regionerne for at skabe bedre kvalitet og sammenhæng for patienterne. Disse store rokader skal gøre op med sektoropdeling og manglende kædeansvar i det danske sundhedsvæsen.

Målet er at samle ansvaret og skabe helhed i patientforløbene, sikre kvalitet og adgang uanset postnummer eller kommunestørrelse – og flytte fokus fra økonomiske kasser til patientens behov som styrende princip.

Men hvor er patienten henne i dette arbejde?
Patienten er skrevet ind som et mål og som retorisk fokus, men er i praksis endnu ikke tydeligt placeret. Med andre ord reformen taler varmt om patienten, men placerer ikke patienten ved selve bordet, hvor de afgørende prioriteringer og ressourcer fordeles. Det skaber et gab mellem målsætning og virkelighed.

Reformen giver mulighed for patient- og pårørendeudvalg. Her står der:

” Patienters og pårørendes viden og perspektiver er centrale for udviklingen af sundhedsvæsenet. Der vil derfor være et patientinddragelsesudvalg i hver region, som systematisk skal inddrages og høres, bl.a. i forbindelse med større politiske planer.”

Hovedspørgsmålet er, om patientinddragelsesudvalg virkelig er nok. Vil sådanne udvalg reelt sikre, at patientens stemme bliver styrende – og at systemet får øje på og lukker de huller, som i dag gør, at patienter falder mellem stolene?

Man kan nemt argumentere for, at hvis patientperspektivet for alvor skal have gennemslag, kræver det mere end at patienten placeres i et rådgivende udvalg som kun inddrages ved større beslutninger. 

Inviter patienten indenfor:

  • Giv patient- og pårørenderepræsentanter fast plads i sundhedsrådene, på lige fod med de politiske repræsentanter.
  • Indsaml og anvend systematisk ”real world evidence” fra patienterne og brug patienternes erfaringer med tilgængelighed, ventetid, koordinering og livskvalitet – som supplement til de kliniske data.
  • Vurder innovation ud fra, om løsningen skaber værdi i hverdagen for patienter og personale – ikke blot om den passer ind i de organisatoriske rammer.

Relatede artikler

Patienten skal frem i bussen

Adgang til sundhedsdata handler ikke kun om kontrol eller nysgerrighed. Det handler i høj grad om at skabe sammenhæng og tillid i de forløb, hvor patienter ofte oplever at blive kastebolde mellem hospital, praktiserende læge og kommune. I dag ser vi alt for ofte, at...

Det offentlige efterspørger innovation – men kvæler den selv

En af de største faldgruber ved den nye sundhedsreform er, at sundhedsvæsenet ikke får udviklet de innovative løsninger, der skal sikre, at færre hænder kan løfte flere behandlinger, give bedre kvalitet og frigive mere tid til patienterne. Reformen lægger op til, at...

Flere indlæg?

 Hold dig opdateret 

Hold dig orienteret med de seneste indlæg med tanker og pointer om det nye sundhedsvæsen direkte i din indbakke. Vi lover ingen spam – kun relevant indhold.