En af de største faldgruber ved den nye sundhedsreform er, at sundhedsvæsenet ikke får udviklet de innovative løsninger, der skal sikre, at færre hænder kan løfte flere behandlinger, give bedre kvalitet og frigive mere tid til patienterne.
Reformen lægger op til, at sundhedsrådene skal flytte beslutningerne tættere på patienterne. Men samtidig består de gamle magtstrukturer, som er dybt hierarkiske og trækker beslutningerne væk fra dem, der oplever behovene i klinikken eller i borgernes hverdag. Dermed bliver det en kamp, om sundhedsrådene reelt kan ændre kulturen, eller om de blot bliver endnu et lag oven på det eksisterende.
Problemet er, at der i årevis har været vandtætte skodder mellem forvaltningerne og stabenes indkøbsafdelinger på den ene side og innovationen i de faglige miljøer på den anden. Kun få stærke personligheder, eksempelvis enkelte fremtrædende professorer og direktører, har formået at trække projekter på tværs af siloerne til gavn for både patienter og medarbejdere. For langt størstedelen er det to helt adskilte verdener med vidt forskellige dagsordener.
Når systemet beskytter sig selv mest
En klassisk arbejdsgang, når sundhedsvæsenet sætter gang i digital udvikling, kan beskrives således: Opgaven formuleres og ender hos en udviklingskonsulent i regionernes it-afdelinger, som inviterer udvalgte medarbejdere ind. I den ramme skabes løsninger, der matcher systemets behov og ikke nødvendigvis patienternes eller medarbejdernes. Fokus er på at løse en opgave inden for en given prisramme, at dokumentere at ydelsen er leveret og at bevare styringen og kontrollen.
Resultatet er, at innovation vurderes ud fra, om den kan tilpasses eksisterende rammer og procedurer og ikke om den forbedrer kvaliteten for patienterne. Det er et klassisk udtryk for Webers bureaukrati: systemet beskytter sig selv fremfor at åbne sig for nye idéer.
“
Alt for mange danske offentlige midler sendes ud af landet—via fonde og støtteordninger til projekter, som danskerne aldrig får glæde af, fordi det offentlige sundhedsvæsen er lukket land for de fleste startups og iværksættere.
Danske offentlige midler går til udlandet
På den anden side står iværksættere, forskningsbaserede spin-offs og innovationshubs, der konstant banker på kommunernes og regionernes døre, men sjældent får adgang.
Det paradoksale er, at mange hubs og projekter modtager økonomisk støtte fra både erhvervslivet og offentlige midler, eksempelvis fra Innovationsfonden, der netop har vurderet, at projekterne har lovende karakter og burde testes. Testen foregår typisk som pilotprojekter med en faglig ildsjæl i et offentligt miljø, der får lov til at afprøve idéen lokalt. Men når pilottesten er afsluttet, og det succesfulde projekt burde skaleres, så møder virksomhederne de etablerede magtstrukturer, som i sidste ende lukker projekterne ned.
Innovationshubs og testmiljøer forsøger at hjælpe, men uden adgang til beslutningskraft og budgetter har de ingen reel indflydelse. Samtidig tøver danske investorer med at støtte og investere i disse små virksomheder, fordi de ved, at det offentlige sundhedssystem er et lukket land og sjældent samarbejder. For at overleve flytter mange startups hurtigt ud af landet, og de offentlige innovationsmidler ender dermed med at gavne borgere i andre lande.
Pointen er paradokset i at vi i Danmark har masser af idéer og stærke faglige miljøer, men vi mangler reel governance, incitamenter og implementeringskraft.
Kvalitet uden adgang – innovationens blindgyde
Et forsøg på governance er etableringen af Nævnet for Sundhedsapps, som ses som en aflastning af det offentlige ved at sikre, at virksomheders digitale løsninger lever op til Lægemiddelstyrelsens standarder. Nævnet er nu i drift, og virksomheder bruger betydelige ressourcer på at komme igennem denne barriere. Men problemet er ikke løst: selv når en løsning lever op til Lægemiddelstyrelsens krav, er der ingen garanti for, at den får adgang til offentlige samarbejdspartnere. Dermed bliver nævnet endnu et offentligt lag, der lægger arbejdet over på virksomhederne uden at tage ansvar for de manglende incitamenter til innovation og samarbejde i det offentlige.
Et skrækscenarie ville være, hvis kommuner og regioner fremover bruger en manglende godkendelse fra nævnet som begrundelse for at holde døren lukket for virksomheder, der faktisk står med løsninger, som kan fremme innovation og skabe udvikling for bestemte patientgrupper.
En anden måde at holde de små virksomheder ude på er at stille krav om forskellige it-infrastrukturer og tekniske standarder, allerede inden regionen har besluttet at købe deres service. Dermed står virksomhederne ofte med gode, evidensbaserede løsninger til gavn for borgerne, men uden mulighed for at rejse den nødvendige økonomi til at leve op til de mange forskellige krav på forhånd.
En mere logisk rækkefølge ville derfor være at løse innovationsproblemet i det offentlige først. Skab incitamenter der åbner for innovation og samarbejde, brug derefter Nævnet for Sundhedsapps og andre krav som en reel løftestang for kvalitet i stedet for barrierer.
Hvad der står på spil
Når innovation drukner i bureaukrati, er det ikke kun virksomhederne, der taber. Patienterne mister adgang til nye løsninger, som kunne forbedre behandling og livskvalitet. Personalet står tilbage med et system, der beskytter sig selv i stedet for at opsøge de faglige miljøer efter løsninger, der reelt gør en forskel.
Nævnet for Sundhedsapps illustrerer problemet. Intentionen er kvalitet, men barrieren betyder, at innovative løsninger bliver kvalt i arbejdet længe før de har fået økonomisk fodfæste og bagefter står de stadig uden adgang til at sælge til regioner og kommuner.
Life Science Rådet, Danske Regioner og Lægeforeningen peger alle på behovet for et skifte: innovation skal være en kerneopgave, og de løsninger vi allerede ved virker, skal skaleres og udbredes. Deloitte har tilsvarende vist, at systemet i dag belønner nyudvikling fremfor udbredelse, og derfor får sundhedsvæsenet ikke gavn af de løsninger, der allerede er klar.
Vejen frem
Hvis vi vil bryde mønsteret, må de kommende nye sundhedsråd tage kampen op. De bør ikke kun være et forum for kommunale og regionale politikere, som skal nedbryde sektoropdelingen og skabe et mere nært og sammenhængende sundhedsvæsen. Der bør lægges mange kræfter i at sundhedsrådene bliver stedet, hvor ny viden, forskning og virksomheder får reel adgang til at præge udviklingen.
Ellers risikerer vi, at sundhedsreformen blot bliver endnu en strukturændring, der fastholder magten i lukkede kredsløb, mens innovationen fortsat må stå udenfor og banke på.
Relatede artikler
Implementeringskløften – hvorfor innovative pilotprojekter aldrig bliver til virkelighed
I de seneste år har jeg siddet i hundredvis af offentlige møder og samarbejder. Stort set alle møder har haft elementer af implementering og udvikling i sundhedsvæsenet. Min erfaring derfra er, at sundhedsvæsenet gerne vil teste nye løsninger. Man indgår...
Risiko for at patientens stemme drukner i de nye sundhedsråd
I regeringens sundhedsreform peges der på, at kassetænkning mellem regioner og kommuner skaber barrierer for gode forløb. Flere opgaver flyttes derfor fra kommunerne til regionerne for at skabe bedre kvalitet og sammenhæng for patienterne. Disse store rokader skal...
Patienten skal frem i bussen
Adgang til sundhedsdata handler ikke kun om kontrol eller nysgerrighed. Det handler i høj grad om at skabe sammenhæng og tillid i de forløb, hvor patienter ofte oplever at blive kastebolde mellem hospital, praktiserende læge og kommune. I dag ser vi alt for ofte, at...
Flere indlæg?
Join Our Newsletter
Hold dig orienteret med de seneste nyheder, gode råd og inspiration direkte i din indbakke. Vi lover ingen spam – kun relevant indhold.